Náklady na nabíjanie elektrických vozidiel
Jednou z mnohých výhod elektrických vozidiel je ich lacnejšie nabíjanie v porovnaní s tankovaním benzínu alebo nafty. Tu zistíte Všetko, čo treba mať pri nabíjaní na pamäti a ako ho môžete mať ešte lacnejšie
Náklady na nabíjanie na verejných staniciach
Na verejných staniciach – napríklad v sieti ADAC – sa ceny pohybujú okolo 35 až 40 centov za kilowatthodinu. Na nabíjacích staniciach s výkonom 11 kWh od iných poskytovateľov je to asi 5 eur na hodinu. Dôvod: nabíjať na verejných nabíjacích staniciach sa dá rôznymi spôsobmi. Obvykle platíte len za množstvo elektrickej energie, ktorú nabijete, no niekedy musíte platiť aj za nabíjanie za minútu. V závislosti od poskytovateľa existuje základný mesačný poplatok – alebo poplatok za každé nabitie.
Náklady na nabíjanie doma
Tí, ktorí majú možnosť nabíjať doma alebo v práci, majú jasnú cenovú výhodu nad tými, ktorí používajú verejné nabíjanie. Priemerná cena za kilowatthodinu elektrickej energie v domácnosti je 31,89 centov (2021). Ideálne je súkromné nabíjacie zariadenie v garáži alebo v podzemnom parkovisku. Náklady na rýchlonabíjaciu stanicu, ako je napríklad nástenná nabíjačka, sú dotované štátom so štedrou dotáciou vo výške 900 eur.
Sprievodca nákupom nástennej nabíjačky
Pri výbere nástennej nabíjačky dbajte na to, aby bol jej stav jasne viditeľný a aby mala dostatočne dlhý nabíjací kábel. Ak povoľujete prístup k nástennej nabíjačke iba oprávneným osobám, zvoľte takú, ktorá má ochranu prístupu, napríklad kľúčový spínač alebo čítačku karty RFID. Existujú aj nástenné nabíjačky pre dve elektrické vozidlá. Samozrejme, vaše vozidlo bude fungovať zvlášť čisto s nástennou nabíjačkou, ktorá bude napájaná fotovoltickým systémom: výstupný výkon asi 4 kWp spravidla postačuje na najazdenie cca 20 000 kilometrov ročne – a na zníženie ceny na 100 najazdených kilometrov približne na 2,50 eura. Samozrejme, tú správnu nástennú nabíjačku si môžete kúpiť aj u nás.
Ďalšie náklady na nabíjanie
Najdrahšou súčasťou elektrických vozidiel je stále akumulátor. Spôsob, akým sa akumulátor nabíja, môže spôsobiť, že rokmi stratí energiu. V takom prípade váš Opel Partner skúsi najprv vymeniť len jednotlivé moduly, pretože je to lacnejšie ako vymieňať celý akumulátor. Možné je vymeniť aj celý akumulátor, ale to je veľmi drahé. Preto vám spoločnosť Opel poskytuje osemročnú záruku na akumulátor – alebo na 160 000 km.
K téme nákladov – zíde sa vedieť
Je elektrické vozidlo lacnejšie?
Ak spočítate všetky náklady na vozidlo – od kúpnej ceny cez prevádzkové náklady a náklady na údržbu až po odpis – elektrické vozidlá čoraz viac prekonávajú vozidlá so spaľovacím motorom. Aktuálny ekologický bonus je 9 000 eur a okrem toho máte výhody v podobe daňových úľav. Navyše údržba elektrického vozidla je v priemere o 35 percent lacnejšia než údržba vozidla so zážihovým motorom.
Koľko stojí jazda v elektrickom vozidle na vzialenosť 100 km?
Spotreba modelu Opel Corsa-e dosahuje približne 17 kilowatthodín na 100 kilometrov. Pri súčasnej (2021) cene za elektrickú energiu 31,89 centov/kWh stojí 17 kilowatthodín celkovo 5,42 eura. Nabíjanie je preto lacnejšie než tankovanie vozidla so spaľovacím motorom. Mimochodom, náklady na servis a údržbu, dane a poistenie sú taktiež nižšie ako v prípade zážihového motora.
Aké sú mesačné náklady na elektrickú energiu?
Elektrické vozidlá sú čoraz lacnejšie. Ak zrátate všetky náklady na vozidlo, taktiež čoraz viac prekonávajú vozidlá so spaľovacím motorom. Nie je však možné vypočítať mesačné náklady ako jednu paušálnu sumu. Zohľadniť treba všetky výdavky, od poistného, cestnej dane, údržby a opráv až po opotrebovanie pneumatík a náklady na pohonné hmoty a elektrickú energiu. A na záver aj odpisy.
Koľko stoja akumulátory elektrických vozidiel?
Aj keď náklady na akumulátory elektrických vozidiel už roky klesajú, akumulátor je stále najdrahšou súčasťou elektrického vozidla. Cena akumulátora jedného z našich vozidiel strednej triedy je asi 6 000 eur. V prípade luxusných vozidiel od iných výrobcov sa hovorí o sume zhruba 20 000 eur. Už pracujeme na tom, aby sme dokázali v budúcnosti ďalej drasticky znižovať náklady na akumulátory, a to vďaka našej novej Gigatovárni Opel.