Užitočné informácie o dojazde elektrických vozidiel
Časy, keď boli elektrické vozidlá dobré len na krátke cesty, sú dávno preč
Dojazd akumulátora na vzostupe
Ako sa počíta dojazd elektrického vozidla
Celosvetovo štandardizovaná metóda merania dojazdu elektrických vozidiel sa nazýva „celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké vozidlá“ – skrátene WLTP.
Niekedy sa stretnete aj so skratkou NEDC: znamená „nový európsky jazdný cyklus“ (angl. „New European Driving Cycle“), ale tento skúšobný postup pre Európu nahradil v roku 2021 postup WLTP.
Nový jazdný cyklus WLTP poskytuje realistickejšie údaje o spotrebe, pretože zohľadňuje situácie, ktoré sú podobnejšie každodennému životu než štandard NEDC – najlepší spôsob, ako môžete odhadnúť svoju dennú spotrebu.
WLTP znamená:
- Realistickejšiu jazdnú dynamiku a vonkajšiu teplotu
- Väčšiu skúšobnú vzdialenosť
- Vyššiu priemernú a najvyššiu rýchlosť
- Menej nečinnosti
- Viac brzdenia a zrýchlenia.
Viac informácií o metódach merania NEDC a WLTP si môžete prečítať tu.
1Vyššie uvedené hodnoty boli stanovené pomocou skúšobného postupu WLTP (nariadenie Komisie (ES) č. 715/2007 a nariadenie (EÚ) č. 2017/1151). Skutočný dojazd sa môže v každodenných podmienkach líšiť a závisí od rôznych faktorov, najmä od osobného štýlu jazdy, podmienok na trase, vonkajšej teploty, používania vyhrievania a klimatizácie a tepelného kondicionovania.
Skúšobná metóda elktrického dojazdu
Na svete existujú pre dojazd elektrických vozidiel dva bežné skúšobné postupy: WLTP (celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké vozidlá) a EPA (americký Úrad na ochranu životného prostredia). Oba stanovujú svoje údaje veľmi blízko každodennej praxi.
Pri skúške NEDC, ktorá sa používala v Európe do konca roku 2020, boli skúšobné možnosti menej realistické: priemerná rýchlosť bola 34 km/h, vozidlo bolo naložené iba do 100 kg (čo nezodpovedá ani spoločnej hmotnosti vodiča a spolujazdca) a skutočné podmienky ako teplota, poveternostné podmienky či štýl jazdy neboli vôbec zohľadnené.
Obe bežne používané skúšobné metódy vám dnes ponúkajú lepšiu možnosť realisticky odhadnúť dojazd svojho elektrického vozidla: priemerná rýchlosť je 46,5 km/h (najvyššia 131 km/h) a trvanie skúšky sa zvýšilo z 21 na 30 minút.
WLPT skúma aj všetky dostupné kombinácie motora a prevodovky i voliteľné vybavenie, ktoré majú takisto vplyv na hmotnosť a aerodynamiku vozidla. Navyše merania sa vykonávajú pri teplote 23 °C a tiež pri teplote 14 °C, či zodpovedá priemernej teplote v Európe.